http://www.cnr.it/ontology/cnr/individuo/descrizionedipartimento-descrizioneattivita/CDS509
Description of the activities of Information and Communication Technologies
- Type
- Label
- Description of the activities of Information and Communication Technologies (literal)
- Descrizione attività del dipartimento ICT (literal)
- Descrizione di
- Principali collaborazioni
- International Level
Public agencies:
CCLRC (UK), ERCIM EurID register ccTLD.eu, INRIA, ESA, the European Southern Observatory (ESO).
EPR foreigners:
Los Alamos National Labs, San Diego Supercomputing Center, Edinburgh Parallel Computing Centre, CNRS, Institut FOKUS, MIT Media Lab, Marie Curie Research, Europe Labs, CNES, ONERA, Fraunhofer-Gesellschaft, ENST, UCAR / NCAR, Max-Planck - Institut, ESA.
Individuals:
Getronics, Intel (UK), IBM Research, Thomson, CSP, CREATE-NET VPtech, BiometriKa, Microsoft, Vodafone, Motorola, ZGDV, British Telecommunications, Hewlett Packard, NEC Europe, Microsoft Innovations, Jujitsu, IBM, Oracle, SUN, Toyota Technological Institute, Konica, Minolta.
University
EPFL, Loughborough, Portsmouth, Cambridge, Di Vigo, Barcelona, Ulm, Goteborg, Thessaloniki Aristotle, Bradford, Graz, Carlos III de Madrid, Surrey, Toulouse, Twente, Cork, Russian Academy of Sciences, Uppsala, Georgia Institute of Technology, Vrije Universiteit, University Catholique de Louvain, Linz; LIB Université de France, Université de Luminy, Melbourne; Portsmouth, Computense Universidad de Madrid, Iowa University, University of Paris South, University of York, Glasgow, Grenoble, Istanbul, Granada, Bristol, Colorado University, Dallas, Louisiana, Tel Aviv, Grenoble, Cologne, Heidelberg, Polytechnic of Catalonia.
National Level
Public sector:
Ministry of University and Research (MUR), Tuscany Region, Civil Protection.
EPR Italians:
Telespazio, Insean, INAF-IRA, INGV, ASI, CNIPA, ISTAT, Istituto Superiore Mario Boella Turin, Astronomical Observatory of Arcetri, National Institute for Studies and Experiences of Naval Architecture, IASF, ICEmB ICEmB, CNIT.
Individuals:
Lab Telecom Italy, RAI Research Center, Centro Ricerche FIAT, ST Microelectronics, Ferrero, CSP, Ansaldo Signalling, Elsag, Marconi, Siemens, Finsiel, Ericsson, Datamat spa, spa SAGO, Galileo Avionica, Alenia Spazio, ITALECO, CNIT, SOGEI, FINMECCANICA.
University:
Pisa, Rome La Sapienza, Bari, Milan, Calabria, Palermo, Naples Federico II, Bologna, Trento, Pescara, Politecnico di Torino, Rome Tor Vergata, Florence, Genoa, Lecce, L'Aquila, Roma Tre, Ancona, Cagliari, Padua, Udine. (literal)
- Livello internazionale
Enti Pubblici:
CCLRC (UK), ERCIM EurID Registro del ccTLD.eu, INRIA, ESA, European Southern Observatory (ESO).
EPR stranieri:
Los Alamos National Labs, San Diego Supercomputing Center, Edinburgh Parallel Computing Centre, CNRS, FOKUS Institut, MIT Media Lab, Marie Curie Research, , Europe Labs, CNES, ONERA, Fraunhofer-Gesellschaft, ENST, UCAR/NCAR, Max-Planck-Institut, ESA.
Privati:
Getronics, Intel(UK), IBM Research, Thomson, CSP, CREATE-NET, VPtech, BiometriKa, Microsoft, Vodafone, Motorola, ZGDV, British Telecommunications, Hewlett Packard, NEC Europe, Microsoft Innovations, Jujitsu, IBM, Oracle, SUN, Toyota Technological Institute, Konica, Minolta.
Università
EPFL, Loughborough, Portsmouth, Cambridge, Di Vigo, Barcellona, Ulm, Goteborg, Aristotele Thessaloniki, Bradford, Graz, Carlos III de Madrid, Surrey, Tolosa, Twente, Cork, Accademia delle Scienze russa, Uppsala, Georgia Institute of Technology, Vrije Universiteit, Universitè Catholique de Louvain, Linz; LIB Université de France, Université de Luminy, Melbourne; Portsmouth, Universidad Computense de Madrid, Iowa University, Università di Paris Sud, Università di York, Glasgow, Grenoble, Istanbul, Granada, Bristol, Colorado University, Dallas, Louisiana, Tel Aviv, Grenoble, Colonia, Heidelberg, Politecnica della Catalogna.
Livello nazionale
Enti pubblici:
Ministero dellUniversità e della Ricerca (MUR), Regione Toscana, Protezione Civile.
EPR italiani:
Telespazio, Insean, IRA-INAF, INGV, ASI, CNIPA, ISTAT, Istituto Superiore Mario Boella di Torino, Osservatorio Astronomico di Arcetri, Istituto Nazionale per Studi ed Esperienze di Architettura Navale, IASF, ICEmB, CNIT.
Privati:
Telecom Italia Lab, Centro Ricerche RAI, Centro Ricerche FIAT, ST Microelectronics, Ferrero, CSP, Ansaldo Segnalamento, Elsag, Marconi, Siemens, Finsiel, Ericsson, Datamat s.p.a., SAGO s.p.a.,Galileo Avionica, Alenia Spazio, ITALECO, CNIT, SOGEI, FINMECCANICA.
Università:
Pisa, Roma La Sapienza, Bari, Milano, della Calabria, Palermo, Napoli Federico II, Bologna, Trento, Pescara, Politecnico di Torino, Roma Tor Vergata, Firenze, Genova, Lecce, lAquila, Roma Tre, Ancona, Cagliari, Padova, Udine. (literal)
- Contesto internazionale
- Per ciò che riguarda più in particolare le attività di ricerca e sviluppo, è evidente un ruolo di particolare attenzione per i programmi promossi dallUnione Europea sia per quello che riguarda i programmi di Ricerca e Sviluppo in senso stretto (6° Programma Quadro e preparazione del 7° Programma Quadro), sia per altri programmi a più forte connotazione industriale e tecnologica quali quelli di e-content e quelli relativi allarea e-ten.
Questi riferimenti contengono importanti elementi al fine di identificare correttamente a livello internazionale la situazione e la ragione dessere stessa del settore di ricerca ICT e il suo futuro dal punto di vista della ricerca. (literal)
- In particular the activities of research and development, is an obvious role of special attention for the programmes promoted by the European Union both as regards R & D programmes in the strict sense (6 th Framework Programme and Preparedness the 7 th Framework Programme) and for other programs on several strong industrial and technology such as e-content and those relating to e-ten.
These references contain important elements in order to identify correctly the international situation and the raison d'être of the ICT sector research and its future from the point of view of research. (literal)
- Macroarea tematica
- A livello mondiale, il Dipartimento Tecnologie dellInformazione e delle Comunicazioni si ispira alle indicazioni promosse dal World Summit on the Information Society (riunione più recente a Tunisi il 19 ottobre 2005, document WSIS 05/TUNIS/DOC/5), e a quanto prodotto a livello OCSE per quello che riguarda limpatto dellICT sulla società e sullo sviluppo utilizzando gli indicatori definiti per monitorare la crescita delle tecnologie ICT stesse. A livello OCSE, il Dipartimento tiene conto in particolare del lavoro del Committee for Information Computer and Communications Policy (ICCP) del Directorate for Science, Technology and Industry il quale, come noto, si occupa delle politiche nazionali relative alla scienza, alla tecnologia e alle loro applicazioni nellindustria e nelle telecomunicazioni. Un altro rapporto curato dal Dipartimento è quello relativo a International Telecommunication Union (ITU), particolarmente importante per una delle componenti fondamentali del Dipartimento stesso, quella delle Communications Technologies, in quanto ITU e lorganizzazione internazionale delle Nazioni Unite nellambito della quale i Governi dei vari Paesi e il settore privato coordinano in senso globale tutti i servizi, gli standard e le reti di telecomunicazione. (literal)
- Worldwide, the Department \"Technology and Communication\" is inspired by the signs promoted by the World Summit on the Information Society (most recent meeting in Tunis on October 19, 2005, document -05/TUNIS/DOC/5 WSIS), and as a product level OECD for what concerns the impact of ICT on society and development using the defined indicators to monitor the growth of ICT. In OECD, the Department takes into account in particular the work of the Committee for Information Computer and Communications Policy (ICCP) of the Directorate for Science, Technology and Industry which, as you know, deals with national policies relating to science, technology and their applications in industry and in telecommunications. Another report is edited by the Department for International Telecommunication Union (ITU), which is particularly important for one of the fundamental components of the Department, that of Communications Technologies, as ITU and 'the international organisation of the United Nations in which the governments of various countries and the private sector coordinate global sense in all services, standards and telecommunications networks. (literal)
- Sintesi dei risultati attesi
- THE RESULTS OBTAINED
General survey ratings and the prospects [5]
Rationalisation of committed projects on Corsican
Following the monitoring and negotiation with the performers institutes, the Department provides for a 2006 review of its committed them with a greater articulation. By way of example, we emphasize all committed on the projects 4 and 5 present it is necessary to redistribute in two projects \"software\" more focused (for example, \"Data mining, ontologies and semantic web and Grid and High Performance Computing) and the 2 current project that should be redistributed among the project 1 (possibly renamed \"Equipment Global changes\") and those that will arise as focused renaming (see above) Projects 4 and 5. It will also need to open in 2006 committed appropriate, even with the transfer of assets to be placed elsewhere so far.
New departmental projects
Following the rationalisation of orders referred to in the preceding paragraph are Corsican definition of the denomination of the new 5 departmental projects, as well as called for in paragraph 2 below.
New projects interdepartmental
It seems appropriate and necessary to open two new interdepartmental projects led by the Department \"and Communication Technologies\"
-- Bioinformatics
-- Security.
[5] includes the opportunity to further development software (literal)
- I RISULTATI OTTENUTI
Valutazioni generali sul consuntivo e sulle prospettive[5]
Razionalizzazione delle commesse sui progetti in corso
A seguito del monitoraggio effettuato e del negoziato con gli Istituti esecutori, il Dipartimento prevede per il 2006 una revisione delle sue commesse con una loro maggiore articolazione. A titolo di esempio, si sottolineano tutte le commesse relative ai progetti attuali 4 e 5 che occorre ridistribuire in due progetti software maggiormente focalizzati (per esempio, Data mining, ontologie e web semantico e GRID e High Performance Computing) e quelle del progetto attuale 2 che occorre ridistribuire fra il progetto 1 (eventualmente ridenominato Apparati e tecnologie per reti telematiche) e quelli che nasceranno come ridenominazione focalizzata (vedi sopra) dei progetti attuali 4 e 5. Sarà inoltre necessario aprire nel 2006 apposite commesse, anche con il trasferimento a esse di attività finora collocate altrove.
Nuovi progetti dipartimentali
A seguito della razionalizzazione delle commesse di cui al paragrafo precedente, sono in corso di definizione le denominazione dei nuovi 5 progetti dipartimentali, oltre ai 2 denominati nel paragrafo seguente.
Nuovi progetti interdipartimentali
Pare opportuno e necessario aprire due nuovi progetti interdipartimentali a guida del Dipartimento Tecnologie dellInformazione e delle Comunicazioni:
- Bioinformatica
- Sicurezza.
[5] comprende le ulteriori opportunità di messa a punto programmatica (literal)
- Attività in corso
- The type of activities carried out by the Department is characterized by a combination that wants to be virtuous Research Basics \"strategic mission-oriented\" and Industrial Research and Development Precompetitivo, according to a circular template that generates a feedback from the identification and implementation of a product Research awaited competitive in the short and medium term, by an actor public or private, to terminate its retention of competitiveness in the long term thanks to component Research Basics \"strategic\" appropriately launched in sync with the Industrial Research matter.
The Department, in this context, presents itself as the interlocutor public election for a number of players involved in the industrial sector of ICT, from large companies to small and medium enterprises, even with a strong territorial (role of the Department in 'scope Technology Districts Italians launched in various regions in the field of ICT in collaboration with the Ministry of University and Research (MUR)). The Department will submit to the national community as a part of the seam with public and private research and development in the field of ICT. This role also configures intense preparation and construction of critical mass (in the public and private component) for a proper and optimal participation in future research and development programmes in Europe, also based on the model of European Technology Platforms (ETP , 8 currently active in the field IST), which should be defined (by all stakeholders, public and private, even with the intervention of financing subjects such as European Bank of Investment - EIB) strategic research agenda in the short, medium and long term, including adequate training activities of human capital in this field.
-- Lines strategic technology relating to the three pillars:
Electronics and photonics or applied (to be developed in the Department interdepartmental Materials and Devices)
- telecommunications networks of unlimited capacity and coverage
- embedded systems for the calculation and automation
Technology or software
- Grid
- safety
- systems for managing structured knowledge
Systems or cognitive and learning
- simulation
- viewing and mixed reality.
- Strategic lines for the technology integration of the three pillars:
- environments for intelligent person
- intelligent environments for the home
- robotics
- intelligent infrastructure (smart dust and wireless sensor networks for analysis and management of risks).
-- Lines strategic areas related to applications:
- health
- public administration
- inclusion (elderly and disabled, digital divide)
- mobility
And environment and sustainable development
ICT applications or on the contents
- creativity and development of the person (cultural heritage, e-learning)
- ICT applications to support business and production systems
- ICT applications relating to security (access, authentication and authorization).
In 2005 were launched 6 projects for a total of 54 committed.
Generally there has been no significant deviations in the results obtained from those anticipated and incorporated in the Plan and 2005 Annual Plan 2005-07 triennial and there are no particular differences with regard to revenue from third parties initially planned. (literal)
- La tipologia delle attività svolte dal Dipartimento è caratterizzata da una combinazione che vuole essere virtuosa di Ricerca di Base strategica mission-oriented e di Ricerca Industriale e Sviluppo Precompetitivo, secondo un modello circolare a feedback che origina dallidentificazione e realizzazione di un prodotto di ricerca atteso competitivo sul breve e medio termine, da parte di un attore pubblico o privato, fino a terminare al suo mantenimento di competitività sul lungo termine grazie alla componente di Ricerca di Base strategica opportunamente avviata in sincronia con le attività di Ricerca Industriale propriamente dette.
Il Dipartimento, in questo quadro, si configura come linterlocutore pubblico di elezione per una pluralità di attori industriali impegnati nel settore dellICT, dalle grandi imprese alle piccole e medie imprese, anche caratterizzate da una forte valenza territoriale (ruolo del Dipartimento nellambito dei Distretti Tecnologici Italiani avviati nelle varie Regioni nel settore dellICT in collaborazione con il Ministero dellUniversità e della Ricerca (MUR)). Il Dipartimento si presenta alla comunità nazionale come elemento di cucitura della parte pubblica con quella privata della ricerca e sviluppo nel settore dellICT. Questo ruolo configura peraltro unintensa attività di preparazione e di costruzione di massa critica (a componente pubblica e a componente privata) per una adeguata e ottimale partecipazione ai futuri programmi di ricerca e sviluppo europei, anche sulla base del modello delle Piattaforme Tecnologiche Europee (ETP, 8 attualmente attive nel settore IST), secondo il quale occorre definire (da parte di tutti gli attori interessati, pubblici e privati, anche con lintervento di soggetti finanziatori quali la Banca Europea di Investimento BEI) unagenda strategica di ricerca sul breve, medio e lungo termine, comprensiva di adeguate attività di formazione di capitale umano nel settore di riferimento.
- Linee strategiche relative ai tre technology pillars:
o elettronica e fotonica applicate (da sviluppare in ambito interdipartimentale con il Dipartimento Materiali e Dispositivi)
o reti di telecomunicazioni di capacità e copertura illimitata
o embedded systems per il calcolo e lautomazione
o tecnologie software
o Grid
o sicurezza
o sistemi per la gestione strutturata della conoscenza
o sistemi cognitivi e per lapprendimento
o simulazione
o visualizzazione e mixed reality.
- Linee strategiche per lintegrazione dei tre technology pillars:
o ambienti intelligenti per la persona
o ambienti intelligenti per la casa
o robotica
o infrastrutture intelligenti (smart dust e wireless sensor networks per analisi e gestione di rischi).
- Linee strategiche relative a settori applicativi:
o salute
o pubblica amministrazione
o inclusion (anziani e disabili, digital divide)
o mobilità
o ambiente e sviluppo sostenibile
o applicazioni ICT relative a contenuti
o creatività e sviluppo della persona (beni culturali, e-learning)
o applicazioni ICT a supporto di business e sistemi di produzione
o applicazioni ICT relative alla sicurezza (accesso, autenticazione e autorizzazione).
Nel 2005 sono stati avviati 6 progetti per un totale di 54 commesse.
Generalmente non si sono verificati scostamenti significativi nei risultati ottenuti, rispetto a quelli attesi ed inseriti nel Piano Annuale 2005 e nel Piano triennale 2005-07 e non si rilevano particolari scostamenti relativamente alle entrate da terzi inizialmente previste. (literal)
- Contesto nazionale
- A livello nazionale, il ruolo e lazione del Dipartimento trova riferimento nel documento relativo alle Linee Guida per la Politica Scientifica e Tecnologica del 2002 e nel Piano Nazionale della Ricerca (PNR) 20052007.
Il CNEL ha elaborato un rapporto in collaborazione con FTI (Forum per la Tecnologia dell'Informazione) e ha stimato in 66,6 miliardi di euro il valore complessivo del settore ICT in Italia. Questo valore colloca l'Italia al quarto posto tra i partner europei, dopo Germania (128,3), Regno Unito (114,1) e Francia (90,6). Se viene considerata l'incidenza del settore rispetto al PIL, invece, l'Italia è al di sotto della media europea (5,2% contro 6,1%).
Nel rapporto si evidenzia come le imprese ICT in Italia rappresentino solo lo 0,9% del totale (85.600). Nell'ICT, tra i problemi individuati dagli esperti vi sono investimenti focalizzati troppo sul ritorno a breve termine, inoltre pesa anche la percezione di saturazione del settore, il che spinge a rinviare la domanda e a rallentare il comparto.
Altro elemento chiave è la debolezza delle imprese italiane, operatori ancora troppo piccoli rispetto ai concorrenti europei. L'ICT - denuncia poi il CNEL - viene considerato più come un costo che come un bene strategico, in particolare da parte delle piccole e medie imprese. (literal)
- At national level, the role and the Department finds reference in the document on Guidelines for Scientific and Technological Policy of 2002 and the National Research Plan (NRP) 2005-2007.
The CNEL has produced a report in collaboration with FTI (Forum for Information Technology) and was estimated at 66.6 billion euros of the total value of ICT in Italy. This value puts Italy at the fourth place among the European partners, after Germany (128.3), United Kingdom (114.1) and France (90.6). If you considered the impact of the sector relative to GDP, on the other hand, Italy is below the European average (5.2% versus 6.1%).
The report shows how ICT companies in Italy represent only 0.9% of the total (85,600). Nell'ICT among the problems identified by the experts there are too focused on investment return in the short term, also weighs even the perception of saturation in the sector, which pushes to postpone the application and slow the compartment.
Another key element is the weakness of Italian enterprises, operators still too small compared to European competitors. ICT - then the complaint CNEL - is considered more as a cost than as a strategic good, in particular by small and medium enterprises. (literal)
- Obiettivi generali
- Gli obiettivi generali del Dipartimento Tecnologie dellInformazione e delle Comunicazioni sono fondati sullapproccio ormai consolidato da esperienza pluriennale europea di R&S di ambient intelligence, secondo il quale i risultati delle attività di ricerca e sviluppo nel settore ICT consistono in prodotti attesi e tecnologie abilitanti in grado di rispondere ai bisogni applicativi dei vari utenti (intermedi e finali) per ogni attore, in ogni luogo, in ogni momento, per ogni servizio, con qualsiasi dispositivo disponibile. Ciò consente di individuare vedi Figura 3 - seguendo un asse che evolve secondo livelli diversi di complessità crescente (dai componenti tecnologici, attraverso i sistemi integrati fino alle applicazioni settoriali) uno strato denominato ICT per obiettivi strategici sociali ed economici nel quale convergono i risultati delle attività di ricerca e sviluppo delle tre componenti scientifiche monodisciplinari che definiscono il settore ICT stesso (le sue tre constituencies o technology pillars):
· componentistica (ossia elettronica e fotonica applicate)
· communication technologies (ossia reti e telecomunicazioni)
· information technologies (ossia informatica).
Tale strato consente, immerso nel generale contesto di ambient intelligence, di distinguere logicamente due tipologie di attività di ricerca e sviluppo: le attività di ricerca che caratterizzano i settori già citati (attività peraltro storicamente ben consolidate a livello accademico) e quelle legate intrinsecamente ai vari domini applicativi, per le quali è opportuno sottolineare come il loro valore globale sia superiore alla somma dei valori parziali che si avrebbero qualora tali attività provassero ad avere impatto sui vari settori applicativi in modo disgiunto. Si tratta di un esempio di convergent technologies, tutto interno al settore ICT.
Il Dipartimento ICT pesa il 7% circa su i fondi ordinari e l8% per i ricercatori del CNR coinvolti. (literal)
- The overall objectives of the Department \"and Communication Technologies\" are based on - well established by experience of European R & D - of ambient intelligence, according to which the results of research and development in ICT products consist of expected and enabling technologies that can meet the needs of various user applications (intermediate and final) \"for each plaintiff, in any place, at any time, for each service, with any available device.\" This allows you to locate - see Figure 3 - following a second axis evolving different levels of increasing complexity (from technology components, integrated systems through until sectoral applications) a layer called \"ICT strategic objectives for social and economic\" which converge in the results of research and development of scientific mono three components that define the ICT sector itself (its three constituencies or technology pillars):
Components (ie applied electronics and photonics)
Communication technologies (ie networks and telecommunications)
Information technologies (ie computers).
This layer allows immersed in the general context of ambient intelligence, logically distinguish two types of research and development: research activities that define areas already mentioned (activities also historically well-consolidated level academic) and those linked intrinsically to the various Application domains for which it should be noted as their total value exceeds the sum of the values that are part if such activities would attempt to have any impact on the various sectors so disjoint. This is an example of convergent technologies, everything inside the ICT sector.
The ICT Department weighs the 7% on funds ordinary and 8% for the CNR researchers involved. (literal)
Incoming links:
- Descrizione